ΘΕΜΑ ΥΓΕΙΑΣ (ΔΙΑΤΡΟΦΗ): Λάχανο: Ένας διατροφικός θησαυρός στο πιάτο μας

Είναι από τα πιο διαδεδομένα λαχανικά και συνηθίζεται να το έχουμε σχεδόν καθημερινά στο χειμωνιάτικο τραπέζι μας.

 Κι αυτό γιατί αποτελεί σίγουρη και πολύ αποδοτική επένδυση για πιο υγιεινή διατροφή. Άλλωστε, από τα αρχαία χρόνια το λάχανο θεωρούνταν ότι είχε θεραπευτικές ιδιότητες. Εκείνος που ανακάλυψε πρώτος τις θεραπευτικές ιδιότητές του ήταν ο Ρωμαίος ρήτορας Κάτο ο πρεσβύτερος, ο οποίος πρότεινε για τη θεραπεία πληγών του μαστού των γυναικών την επάλειψη με τριμμένα φύλλα λάχανου. Είτε ωμό είτε βρασμένο, αποτελεί βασικό υλικό για γευστικές σαλάτες, ενώ είναι η βάση για τους μοναδικούς πατροπαράδοτους λαχανοντολμάδες. Επίσης, γίνεται σούπα αλλά και τουρσί.

Το λάχανο έχει στρογγυλό σχήμα και αποτελείται από αλλεπάλληλα στρώματα φύλλων.  Τα φύλλα του λάχανου είναι μεγάλα και πλατιά, πράσινα ή κόκκινα, ανάλογα την ποικιλία. Ο χρόνος που χρειάζεται από τη σπορά μέχρι τη συγκομιδή είναι 6-7 μήνες. Το συνηθισμένο βάρος της κεφαλής του λάχανου είναι 2-5 κιλά.

 

Οφέλη για την υγεία 

Αντιοξειδωτική δράση: το λάχανο είναι μια καλή πηγή βήτα-καροτίνης, βιταμίνης C, φυτικών ινών και μαγγανίου. Λόγω της αυξημένης περιεκτικότητας του σε πολυφαινόλες κατατάσσεται στα κορυφαία λαχανικά που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά. Για παράδειγμα το μισό φλιτζάνι λευκό λάχανο παρέχει περίπου 50 mg πολυφαινόλες, ενώ η ίδια ποσότητα κόκκινο λάχανο παρέχει περίπου 30 mg πολυφαινόλες (ανθοκυανίνες) με αντιφλεγμονώδεις δράσεις.

Αντικαρκινική δράση: το λάχανο έχει αποδειχτεί ότι μειώνει τον κίνδυνο ορισμένων μορφών καρκίνου, ιδιαίτερα εκείνων του παχέος εντέρου και αναστέλλει την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων του μαστού. Αυτό είναι πιθανώς οφείλεται λόγω της υψηλής συγκέντρωσης στα φυτά (μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το κουνουπίδι και πράσινο λάχανο) των ουσιών που είναι γνωστές ως γλυκοζινολικών και μεταβολίζονται από το σώμα σε ισοθειοκυανάτες (ITC), ενώσεις που φαίνεται πως εκδηλώνουν ισχυρή αντικαρκινική δράση.

Καρδιαγγειακή υγεία: το λάχανο βοηθάει στη μείωση της χοληστερίνης, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων. Αυτό συμβαίνει επειδή το λάχανο έχει την ικανότητα να δεσμεύει τα χολικά οξέα που εκκρίνονται από τη χολή κατά τη διαδικασία της πέψης με αποτέλεσμα να μειώνεται η συγκέντρωση χοληστερόλης στο αίμα. Αυτό συμβαίνει διότι η μειωμένη κυκλοφορία των χολικών οξέων στο αίμα οδηγεί στη χρήση χοληστερόλης για την εκ νέου σύνθεσή τους αλλά και σε μειωμένη απορρόφηση του λίπους της διατροφής.

Διαδικασία πέψης: ένα φλιτζάνι ωμό λάχανο περιέχει 2,2 γρ. φυτικές ίνες, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν στην διαδικασία της πέψης, στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας, στη μείωση των επίπεδων σακχάρου στο αίμα και στον μετριασμό της υπερκατανάλωσης τροφής.

Διατροφική αξία

Σε οποιαδήποτε ποικιλία και αν ανήκει (άσπρο, κόκκινο κ.λπ.), είτε είναι ωμό είτε βρασμένο, είναι ιδιαίτερα πολύτιμο για την υγεία μας, αφού περιέχει:

  • Βιταμίνη Α
  • Βιταμίνη C
  • Φολικό οξύ
  • Φώσφορο
  • Θείο
  • Κάλιο
  • Νάτριο
  • Μαγνήσιο
  • Μαγγάνιο

Πως διαλέγω καλό λάχανο

Αν θέλετε να αγοράσετε λάχανο για σαλάτα, πρέπει να είναι συνεκτικό και τρυφερό. Αν το θέλετε για ντολμάδες, πρέπει να είναι πιο χαλαρό και μεγαλύτερου μεγέθους. Η παρουσία των εξωτερικών φύλλων σας δίνει καλύτερη εικόνα της φρεσκάδας του. Μη διστάσετε να αγοράσετε μισό λάχανο. Έχετε την ευκαιρία να δείτε το εσωτερικό του αν είναι λευκό, χωρίς μαύρα στίγματα και τρυφερό. Δυστυχώς, τα μαύρα στίγματα που μπορεί να υπάρχουν στο εσωτερικό ενός λάχανου δεν μπορούν να διαπιστωθούν με κανένα τρόπο αν το λάχανο είναι ολόκληρο. Είναι μια δυσάρεστη κατάσταση, που οφείλεται στην έλλειψη οξυγόνου κατά τη διάρκεια ανάπτυξης της κεφαλής. Όταν τα φύλλα του λάχανου είναι κιτρινισμένα σημαίνει πως είναι αφυδατωμένο. Για την παρουσία φυτοφαρμάκων, αν και η πιθανότητα να έχουν χρησιμοποιηθεί κοντά στο στάδιο της συγκομιδής είναι μικρή, καλού κακού συντηρήστε το για 4-5 μέρες πριν το καταναλώσετε.

Πως να το συντηρείτε

Η καλύτερη προστασία στο λάχανο εξασφαλίζεται από τα ίδια του τα εξωτερικά φύλλα. Μπορεί θαυμάσια να συντηρηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα στο ψυγείο, είτε ολόκληρο είτε κομμένο. Το μόνο πρόβλημα στο κομμένο είναι ότι η εξωτερική επιφάνεια μαυρίζει λόγω της οξείδωσης και πρέπει ν’ αφαιρείται. Επειδή συχνά είναι αρκετά μεγάλο για να χωρέσει ολόκληρο στα συρτάρια με τα λαχανικά στο ψυγείο, μπορούμε να το κόψουμε στα τέσσερα και να φυλάξουμε κάθε κομμάτι χωριστά σε σακούλες ή πλαστική μεμβράνη ή σε ερμητικά κλεισμένα σκεύη, ώστε να μη μεταφερθεί η μυρωδιά του σε ολόκληρο το ψυγείο. Το λάχανο διατηρείται στο ψυγείο για περίπου 2 εβδομάδες.

Προτεινόμενος τρόπος κατανάλωσης

Το λάχανο τρώγεται είτε ωμό σε σαλάτες είτε μαγειρεμένο λαχανόρυζο, λαχανοντολμάδες ή σούπες. Επίσης γίνεται τουρσί. Ωστόσο, το μαγείρεμα μειώνει σημαντικά ή καταστρέφει τις ισοθειοκυανάτες στα λαχανικά, γι’ αυτό και υπογραμμίζεται η κατανάλωσή τους σε ωμή μορφή, προκειμένου να αποκομίσει ο οργανισμός το μέγιστο όφελος. Η απώλεια της συνολικής περιεκτικότητας σε γλυκοζινολικές μετά το βρασμό για 30 λεπτά είναι: 77% το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών 58%, το κουνουπίδι 75% και πράσινο λάχανο 65%. Εάν παρατηρήσετε ότι το λάχανο έχει έντομα, μουλιάστε το σε αλατισμένο νερό ή σε νερό με ξύδι για 15-20 λεπτά και στη συνέχεια το ξεπλένετε καλά.

mydiatrofi.gr

(175)

 

Ιανουάριος 14, 2020

Leave a Reply

Κατασκευή και φιλοξενεία ιστοσελίδων Computer World - Ζέλκας Ευριπίδης