ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ: Συμβουλές σε νέους οδηγούς

Neos_odigos (1)Για τους περισσότερους η οδήγηση είναι μία τυποποιημένη διαδικασία. Όσον αφορά στους νέους οδηγούς όμως, κάποια πράγματα δεν είναι γι αυτούς τόσο απλά όσο φαίνονται και θα πρέπει να τους δίνουμε το χρόνο και το χώρο που χρειάζονται.

Τα βασικά της οδήγησης

Μην ξεχνάμε, ότι και εμείς έχουμε περάσει από αυτό το στάδιο. Ας δούμε τι πρέπει να γνωρίζει ένας νέος οδηγός.

Σωστή θέση οδήγησης

Η πρώτη κίνηση που πρέπει να κάνει ένας οδηγός όταν κάθεται στο τιμόνι, είναι να διαμορφώνει τη θέση οδήγησης του αυτοκινήτου. Η θέση θα πρέπει να είναι άνετη γι αυτόν, χωρίς όμως να σημαίνει ότι πρέπει να οδηγεί ξαπλωμένος. Αυτό λοιπόν που πρέπει να θυμόμαστε, είναι ότι καθώς πιάνουμε το τιμόνι, το εσωτερικό του αγκώνα του χεριού μας θα πρέπει να σχηματίζει ορθή γωνία. Επίσης, πάνω από όλα πρέπει να έχει ο οδηγός την απαραίτητη ορατότητα, αλλά και προβλεπόμενη απόσταση από το τιμόνι. Σε καμία όμως περίπτωση δεν πρέπει να βρίσκεται υπερβολικά κοντά στο τιμόνι, διότι σε περίπτωση σύγκρουσης, ο αερόσακος θα τον τραυματίσει στο θώρακα ή και στο πρόσωπο.
Παρκάρισμα

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι οδηγοί είναι η διαδικασία του παρκαρίσματος. Τις περισσότερες φορές η αιτία που τους προκαλεί άγχος είναι το κορνάρισμα των υπολοίπων οδηγών που περιμένουν, μιας και ο νέος οδηγός δεν παρκάρει σε ελάχιστο χρόνο. Βέβαια, αυτή η κίνηση είναι εντελώς λανθασμένη από τους υπόλοιπους οδηγούς, όταν ο νέος οδηγός έχει την ανάλογη ένδειξη τοποθετημένο στο πίσω παρμπρίζ.

Διαδικασία παρκαρίσματος

Πρέπει να σταματήσετε παράλληλα με το όχημα που βρίσκεται σταθμευμένο μπροστά από τη θέση που έχετε εντοπίσει.

Κάνετε όπισθεν στρίβοντας το τιμόνι προς την κατεύθυνση της θέσης, μέχρι περίπου το σημείο όπου θα βλέπετε στο κέντρο του δικού σας πίσω παρμπρίζ ευθεία την εσωτερική κολόνα του πίσω παρκαρισμένου. Στη συνέχεια στρέφετε το τιμόνι από την άλλη πλευρά, μέχρι το αυτοκίνητο να έρθει στην επιθυμητή θέση.

Τέλος, αν χρειαστεί, κάνετε λίγο μπροστά, ώστε να έχετε ίσες αποστάσεις μεταξύ του εμπρός και του πίσω αυτοκινήτου.

Σωστή ορατότητα

Πώς πρέπει να ρυθμίζουμε του καθρέφτες μας, για να έχουμε σωστή ορατότητα; Ας δούμε κάποιους τρόπους και τι πρέπει να προσέξουμε.

Εσωτερικός καθρέφτης

Αποτελεί πολύτιμο “σύμβουλο” του οδηγού στην προσπάθειά του να έχει ανά πάσα στιγμή γνώση της κατάστασης που επικρατεί στο χώρο πίσω από το αυτοκίνητό του, ώστε να προχωρήσει με ασφάλεια στους επόμενους χειρισμούς του. Γι αυτό το λόγο, πρέπει να είναι σωστά ρυθμισμένος, ώστε να ελέγχεται με τη μικρότερη κίνηση του κεφαλιού. Καλό, λοιπόν, είναι ο οδηγός να “κεντράρει” το πλαίσιο του πίσω παρμπρίζ και όχι την εταζέρα ή την οροφή, για να βλέπει κάποιο νεκρό σημείο. Επίσης, στην εταζέρα δε θα πρέπει να τοποθετούμε κάποιο προσωπικό μας αντικείμενο, διότι μειώνουμε την ορατότητά μας από τον εσωτερικό καθρέφτη, αλλά και διακινδυνεύουμε τη σωματική μας ακεραιότητα σε κάποιο απότομο φρενάρισμα.

Κατά τη ρύθμιση του εσωτερικού καθρέφτη, ο οδηγός πρέπει να κεντράρει στον καθρέφτη το πλαίσιο του πίσω παρμπρίζ.

Διάφορα προσωπικά αντικείμενα στην εταζέρα εμποδίζουν τη σωστή ορατότητα και είναι επικίνδυνα σε ένα απότομο φρενάρισμα.

Εξωτερικοί καθρέφτες

Οι εξωτερικοί καθρέφτες επιτρέπουν τον έλεγχο του χώρου αριστερά και δεξιά του αμαξώματος και αποτελούν και αυτοί με τη σειρά τους ένα πολύτιμο σύμμαχο του οδηγού. Είναι λοιπόν απαραίτητο να ρυθμίζονται σωστά και να καθαρίζονται συχνά, έτσι ώστε να αποδίδουν όλο το εύρος των δυνατοτήτων τους. Επίσης είναι καλό να έχει στο μυαλό του πάντοτε ο οδηγός, ότι οι εξωτερικοί καθρέφτες δείχνουν τα αντικείμενα πιο μακριά από ό,τι βρίσκονται στην πραγματικότητα.

Φαγητό και οδήγηση

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βρεθεί στη θέση να πρέπει να διανύσουμε μια απόσταση με το αυτοκίνητο μετά από κατανάλωση μεγάλης ποσότητας φαγητού. Κατά πόσο, όμως, έχουμε την ικανότητα να φθάσουμε με ασφάλεια στον προορισμό μας;

Φαγητό με μέτρο

Ο τρόπος οδήγησής μας καθορίζεται από τη διάθεσή μας. Τα αντανακλαστικά και οι αισθήσεις μας λειτουργούν κανονικά, ενώ η θέση οδήγησης είναι σωστή έχοντας τον ανάλογο έλεγχο. Όταν όμως οδηγούμε μετά από πολύ φαγητό, τα πράγματα αλλάζουν. Για να γίνει η διαδικασία της πέψης, μεγάλες ποσότητες αίματος συσσωρεύονται στο στομάχι μας, με αποτέλεσμα οι υπόλοιπες λειτουργίες του σώματός μας να ατονούν. Έτσι, τα συμπτώματα υπνηλίας αλλά και αδράνειας των αντανακλαστικών γίνονται αμέσως αισθητά. Η συμπεριφορά μας από την υπερβολική κατανάλωση φαγητού αλλάζει, κάνοντάς μας νευρικούς, μιας και το μοναδικό θέμα που μας απασχολεί είναι να φτάσουμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε στον προορισμό μας. ¶λλη μία λάθος κίνηση, είναι η αλλαγή της ρύθμισης του καθίσματός μας, με σκοπό να οδηγήσουμε πιο “ξαπλωμένοι”, αφού έτσι πιστεύουμε ότι θα χαλαρώσουμε. Το μόνο όμως που καταφέρνουμε, είναι να κουραζόμαστε περισσότερο αλλά και να έχουμε μειωμένη ταχύτητα αντίδρασης, κάνοντας λάθος χειρισμούς.

Αλκοόλ και οδήγηση
Η υπερκατανάλωση φαγητού, σε συνδυασμό με αλκοόλ, είναι συνδυασμός που καθιστά απαγορευτική την οδήγηση. Το ότι καταναλώνουμε αλκοόλ με “γεμάτο στομάχι” είναι μία σκέψη εντελώς λανθασμένη. Το αλκοόλ κυκλοφορεί στο αίμα μας και μειώνει σημαντικά τα αντανακλαστικά μας, ενώ τις περισσότερες φορές μας κάνει να νομίζουμε ότι είμαστε επαγγελματίες οδηγοί αγώνων. Η παρέα και το κέφι δε θα πρέπει να μας παρασύρουν ούτε λεπτό, από τη στιγμή που είμαστε υπεύθυνοι για τη ζωή τη δική μας και των υπολοίπων επιβατών, ενώ παράλληλα ενδέχεται να βάλουμε σε κίνδυνο και τη ζωή των υπολοίπων συμπολιτών μας, που κυκλοφορούν μαζί μας στους δρόμους.

Τι θα πρέπει να κάνουμε
Καλό θα είναι να φάμε κάτι ελαφρύ πριν ξεκινήσουμε να διανύσουμε μία μεγάλη απόσταση με το αυτοκίνητό μας. Τα βαριά φαγητά μας προκαλούν άσχημα συμπτώματα, ειδικά τις θερμές μέρες. Η ποσότητα του φαγητού που θα καταναλώσουμε θα πρέπει να είναι λογική, που σημαίνει ότι θα πρέπει να αποχωρήσουμε πριν φθάσουμε στα όριά μας. Πάσης φύσεως αλκοολούχα ποτά θα πρέπει να τα αποφύγουμε, διότι ριψοκινδυνεύουμε την ασφάλειά μας. Σε περίπτωση όμως, που από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ δε νιώθουμε έτοιμοι να οδηγήσουμε, καλό θα είναι να ξεκουραστούμε, ή να κοιμηθούμε και να ξεκινήσουμε κάποιες ώρες αργότερα με ασφάλεια.

Ασφαλής οδήγηση τη νύχτα

Χρησιμοποιώντας σωστά τα φώτα του αυτοκινήτου, διευκολυνόμαστε ώστε να έχουμε την απαραίτητη ορατότητα, αλλά και να προειδοποιούμε -χωρίς να εμποδίζουμε- τους υπόλοιπους οδηγούς, που βρίσκονται στο ίδιο ή στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έχει σαφείς κανόνες για τη σωστή χρήση όλων των φωτιστικών σωμάτων από τον οδηγό.

Φώτα πορείας (μεγάλη σκάλα)
Τα φώτα πορείας απαγορεύεται να τα χρησιμοποιούμε εντός κατοικημένων περιοχών, όπου ο φωτισμός του οδοστρώματος είναι αρκετός, καθώς και όταν το όχημα βρίσκεται σταθμευμένο. Συνεχή χρήση στα φώτα πορείας κάνουμε μόνο όταν βρισκόμαστε εκτός κατοικημένης περιοχής, ώστε ο οδηγός να μπορεί να βλέπει σε μεγάλη απόσταση.

Φώτα διασταύρωσης (μεσαία σκάλα)
Κατά την οδήγηση, όταν εντοπίζουμε ένα όχημα το οποίο κινείται στο αντίθετο ρεύμα, ακόμα κι αν βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση, σβήνουμε τα φώτα πορείας και ανάβουμε τα φώτα διασταύρωσης. Ακριβώς την ίδια κίνηση κάνουμε και όταν πλησιάζουμε κάποιο όχημα, το οποίο κινείται μπροστά μας στο ίδιο ρεύμα κυκλοφορίας, διότι, αν και βρισκόμαστε πίσω του, η αντανάκλαση της δέσμης από τα φώτα μας στους καθρέφτες του τυφλώνει τον οδηγό, με αποτέλεσμα να εμποδίζουμε την ορατότητά του. Σε περίπτωση που θέλουμε να του δείξουμε τη πρόθεσή μας να τον προσπεράσουμε, του κάνουμε στιγμιαία σινιάλο με τη μεγάλη σκάλα. Γενικότερα, τα φώτα διασταύρωσης τα χρησιμοποιούμε οπουδήποτε απαγορεύεται η χρήση των φώτων πορείας.

Φώτα ομίχλης
Πολλοί είναι αυτοί που χρησιμοποιούν καθημερινά τα φώτα ομίχλης, για να αυξήσουν την ποσότητα φωτός κατά τη βραδινή οδήγηση. Αυτό είναι μια λανθασμένη κίνηση, διότι οι καθρέφτες από τα φωτιστικά σώματα των φώτων ομίχλης είναι σχεδιασμένοι, έτσι ώστε οι δέσμες που εκπέμπουν, να διαχέονται μπροστά από το αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα να τυφλώνουν του οδηγούς που κινούνται στο αντίθετο ρεύμα. Η σωστή χρήση τους γίνεται σε περίπτωση που υπάρχει περιορισμένη ορατότητα από ομίχλη, σε χιονόπτωση ή σε καταρρακτώδη βροχή.

Φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ)
Τα χρησιμοποιούμε σε περίπτωση ακινησίας του οχήματος, αλλά και όταν θέλουμε να προειδοποιήσουμε τους υπόλοιπους οδηγούς, ότι κινδυνεύουν από το δικό μας όχημα.

Δεν επιτρέπεται σε όχημα να φέρει μπρoστά ερυθρά φώτα, ερυθρές αντανακλαστικές συσκευές ή ερυθρά αντανακλαστικά υλικά και πίσω λευκά ή ειδικής επιλoγής κίτρινα φώτα, λευκής ή ειδικής επιλoγής κίτρινες αντανακλαστικές συσκευές ή λευκά ή ειδικής επιλoγής κίτρινα αντανακλαστικά υλικά.
Η ποινή από τον Κ.Ο.Κ, σε περίπτωση που διασταυρωθούμε με κάποιο όχημα ή το ακολουθούμε και χρησιμοποιούμε τα φώτα πορείας (με αποτέλεσμα να ενοχλούμε τον οδηγό του), είναι 200 έως 700 ευρώ και αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για ένα μήνα, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο.

Οδήγηση και δυνατοί άνεμοι

H οδήγηση δε γίνεται πάντα κάτω από ιδανικές καιρικές συνθήκες. Ένα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα που δυσκολεύει την οδήγηση, είναι και ο δυνατός άνεμος, που επιδρά αρνητικά στην ευστάθεια του αυτοκινήτου. Ας δούμε τις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε, προκειμένου να αποφύγουμε δυσάρεστα αποτελέσματα.

Αποφεύγουμε τις υψηλές ταχύτητες
Ανάλογα με το πόσο ισχυρός είναι ο άνεμος, επιβάλλεται να μετριάσουμε και την ταχύτητά μας. Όσο πιο γρήγορα κινούμαστε, τόσο πιο «ευάλωτοι» είμαστε στις ριπές του ανέμου. Μειώνοντας την ταχύτητά μας, πετυχαίνουμε να ελαχιστοποιήσουμε τη «δράση-αντίδραση» του αυτοκινήτου με τον άνεμο. Παράλληλα, με τη μείωση της ταχύτητάς μας, είναι καλό να κρατάμε με μεγαλύτερη δύναμη το τιμόνι, προκειμένου να διορθώνουμε/διατηρούμε τη γραμμή κίνησης του αυτοκινήτου.

Προσοχή στα άλλα οχήματα
Ακριβώς επειδή οι δυνατοί άνεμοι κάνουν το αυτοκίνητο να παρεκκλίνει από την πορεία του, θα πρέπει να δείχνουμε ιδιαίτερη προσοχή στις πλευρικές αποστάσεις από τα άλλα οχήματα. Εάν ο αέρας που φυσά είναι πολύ έντονος, μπορούμε να διατηρήσουμε την πορεία μας, στρίβοντας ελαφρά το τιμόνι προς την πλευρά που φυσά ο άνεμος. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι η προσπέραση βαρέων οχημάτων έχει περισσότερους κινδύνους, λόγω του όγκου τους.

Προσοχή στη μορφολογία του εδάφους
Προσοχή πρέπει να δείχνουμε και όταν μεταβαίνουμε από προστατευμένες περιοχές σε εκτεθειμένες στον αέρα. Δηλαδή, τα τούνελ και τα αναχώματα μας προστατεύουν και μας κάνουν να αφαιρούμαστε. Όμως, με τη μετάβασή μας σε εκτεθειμένες περιοχές, θα πρέπει να είμαστε υποψιασμένοι.
Γρήγορο προσπέρασμα – Προσπεράστε τις φοβίες σας

Η προσπέραση είναι μια σύνθετη διαδικασία, που πρέπει να κάνει ο οδηγός έτσι ώστε να γίνει σε όσο το δυνατόν πιο γρήγορο χρονικό διάστημα αλλά και με ασφάλεια, συνεπικουρούμενη από τις δυνατότητες του αυτοκινήτου.

Γρήγορο προσπέρασμα = Περισσότερη ασφάλεια
Εφ’ όσον οι οδηγικές συνθήκες το επιτρέπουν, η προσπέραση μπορεί από… αγχωτική, να μετατραπεί σε μια εύκολη διαδικασία. Ο οδηγός λειτουργεί πάντα με βάση την κατάσταση των συνθηκών και το ωφέλιμο πεδίο δράσης του. Έτσι, αν το αυτοκίνητο το επιτρέπει (καλές επιδόσεις εν κινήσει), ο δρόμος είναι ελεύθερος και, φυσικά, αν επιτρέπεται η προσπέραση στο συγκεκριμένο σημείο, η διαδικασία μπορεί να επιτευχθεί με ασφάλεια.

Τα τέσσερα βήματα της γρήγορης προσπέρασης

Οδηγήστε κοντά στο προπορευόμενο αυτοκίνητο, χωρίς να κολλάτε σε εκείνο.

Πριν ακόμη “ελευθερωθεί” το απέναντι ρεύμα κυκλοφορίας, ενημερώστε για την πρόθεσή σας να προσπεράσετε τον προπορευόμενο, ανάβοντας τους δείκτες πορείας.

Φροντίστε ώστε οι στροφές λειτουργίας του κινητήρα να επαρκούν, ώστε να μη χρειαστεί ν’ αλλάξετε ταχύτητα την ώρα της προσπέρασης. Κατεβάστε ταχύτητα πριν, έτσι ώστε οι στροφές να βρίσκονται στη ροπή του αυτοκινήτου (μεσαίες στροφές)

Αφού προσπεράσετε, εισέλθετε ξανά στη λωρίδα σας και μην αναγκάσετε τον οδηγό που μόλις προσπεράσατε, να φρενάρει.

Τips για γρήγορο προσπέρασμα
• Προσπερνάμε πάντα από αριστερά
• Ελέγχουμε το δρόμο μπροστά από το προπορευόμενο αυτοκίνητο
• Δεν προσπερνάμε ποτέ παραπάνω από ένα αυτοκίνητο μονομιάς
• Ελέγχουμε για τυχόν κάθετους δρόμους ή βενζινάδικα στην αντίθετη κατεύθυνση, αφού από κει μπορεί να εξέλθει κανονικά αυτοκίνητο
• Δεν προσπερνάμε, αν ο χώρος μπροστά από το προπορευόμενο αυτοκίνητο δεν επαρκεί. Είναι ανόητο να μπούμε μπροστά του και να πρέπει να φρενάρουμε
• Δεν προσπερνάμε ποτέ, αν δεν έχουμε ορατότητα (π.χ. σε στροφές)
• Προσέχουμε, γιατί μετά από μεγάλες ευθείες συχνά καραδοκούν τα ραντάρ της Τροχαίας

 

Τι πρέπει να ξέρω για τη γρήγορη οδήγηση

Τα 10 Tips για τη γρήγορη οδήγηση
• Μην κάνετε παρακινδυνευμένες κινήσεις και μην επιτρέπετε σε κανέναν να σας θέσει σε κίνδυνο. Αποφύγετέ τον όπως μπορείτε!
• Αποφύγετε τις απότομες κινήσεις τόσο στο τιμόνι όσο και στα φρένα, γιατί αλλάζει η κατανομή του βάρους του αυτοκινήτου και γίνεται απότομο.
• Τον πρώτο λόγο για ν’ αποφύγετε κάτι που θα παρουσιαστεί στο δρόμο σας, τον έχει το τιμόνι και όχι το απότομο φρενάρισμα. Αν δεν έχετε περιθώριο να το αποφύγετε, τότε φρενάρετε.
• Ελέγχετε τακτικά την κατάσταση και την πίεση των ελαστικών σας.
• Οδηγείτε πάντα νηφάλιος και μην εκνευρίζεστε με τους άλλους οδηγούς.
• Σεβαστείτε τους υπόλοιπους επιβάτες. Αν φοβούνται ή αν ζαλίζονται, είναι υποχρέωσή σας να μειώσετε ταχύτητα.
• Μην ακούτε το συνεπιβάτη σας, όταν σας παρακινεί να τρέξετε. Θυμηθείτε ότι ο κύριος του αυτοκινήτου είστε εσείς και μόνο όταν εσείς θέλετε και το επιτρέπουν οι συνθήκες, μπορείτε ν’ αυξήσετε ταχύτητα.
• Αν σας ακολουθεί κάποιος που κινείται πιο γρήγορα από εσάς, αφήστε τον να περάσει.
• Μειώστε ταχύτητα σε επαρχιακούς δρόμους. Μετά τις εξόδους των στροφών, μπορεί να συναντήσετε κοπάδια, πεζούς, αγροτικά μηχανήματα κλπ.
• Αποφύγετε να οδηγείτε γρήγορα για πολύ χρονικό διάστημα, γιατί είναι ιδιαίτερα κουραστικό και επικίνδυνο, βέβαια.

Οι «κρυμμένοι» κίνδυνοι στους δρόμους

Oι καθημερινοί κίνδυνοι που όλοι αντιμετωπίζουμε στους δρόμους, είναι λίγο ή πολύ γνωστοί. Υπάρχουν όμως και κάποιοι που μας παρουσιάζονται συχνά, αλλά υποτιμούμε το μεγάλο βαθμό επικινδυνότητάς τους.

Α. Πεζοί μπροστά από λεωφορεία
Όταν οι επιβάτες του λεωφορείου αποβιβάζονται, πολλοί συνηθίζουν να περνάνε το δρόμο κάθετα μπροστά από το ακινητοποιημένο λεωφορείο. Όταν εμείς προσπερνάμε το ογκώδες όχημα, δεν μπορούμε να δούμε αν κάποιος πεζός θα δοκιμάσει να περάσει το δρόμο, λεπτομέρεια που απαιτεί πάρα πολλή προσοχή.

Β. Πεζοί μέσα σε φυτεμένες νησίδες
Συχνά βλέπουμε πεζούς να περιμένουν να διασχίσουν κάθετα ένα δρόμο, περιμένοντας σε κάποια νησίδα που έχει δέντρα και φυτά. Ειδικά τη νύχτα, όταν κάποιος περιμένει εκεί, είναι πολύ δύσκολο για τον οδηγό να τον δει και αν ο πεζός από απροσεξία προσπαθήσει να περάσει, τα πράγματα είναι δύσκολα.

Γ. Λιμνάζοντα νερά
Οι λακκούβες στους ελληνικούς δρόμους είναι, ως γνωστόν, συχνότατο φαινόμενο. Κατά τη διάρκεια ή μετά από βροχή, πολλές από αυτές γεμίζουν με νερό, το οποίο ενδεχομένως τις διαβρώνει περισσότερο. Το νερό που λιμνάζει, δε μας αφήνει να δούμε πόσο βαθιά είναι η λακκούβα, κάτι που σημαίνει, ότι πολύ εύκολα μπορεί το αυτοκίνητό μας να πάθει ζημιά πέφτοντας μέσα σε μία. Γι αυτό καλό είναι, να μην πατάμε όπου βλέπουμε στάσιμα νερά.

autotriti

 

12 Αυγούστου, 2016
Κατασκευή και φιλοξενεία ιστοσελίδων Computer World - Ζέλκας Ευριπίδης