ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ: Ζώνες Ασφαλείας- Τι ισχύει και τι ελέγχεται στα ΚΤΕΟ

ζώνεςΟι ζώνες ασφαλείας είναι υποχρεωτικές σε όλα τα αυτοκίνητα.

Από το 1983 η ελληνική νομοθεσία προσαρμόστηκε στην Ευρωπαϊκή και δεν δίνει εγκρίσεις τύπου σε αυτοκίνητα που δεν έχουν ζώνες ασφαλείας τριών σημείων. Από το 1990 έγινε μάλιστα υποχρεωτική σε όλη την Ευρώπη και η ύπαρξη ζωνών ασφαλείας στα πίσω καθίσματα.

Οι ζώνες ασφαλείας τριών σημείων δεν χρειάζονται ιδιαίτερη επεξήγηση γιατί είναι αυτές που υπάρχουν πλέον σε όλα τα αυτοκίνητα.

Αυτό που χρειάζεται να τονιστεί εδώ είναι το ότι ο μηχανισμός συγκράτησης του οδηγού ή επιβάτη ενεργοποιείται όχι μόνο σε περίπτωση σύγκρουσης αλλά και σε οποιαδήποτε περίπτωση απότομης και σημαντικής μείωσης της ταχύτητας του οχήματος (π.χ. απότομο φρενάρισμα).

Επίσης πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι η χρήση ζωνών ασφαλείας για τους επιβάτες που κάθονται στα πίσω καθίσματα είναι πολύ σημαντική όχι μόνο για την δική τους ασφάλεια, αλλά και για την ασφάλεια του οδηγού και του συνοδηγού. Μελέτες έχουν δείξει ότι αν επιβάτες που βρίσκονται στα πίσω καθίσματα δεν φορούν ζώνες ασφαλείας, τότε ο κίνδυνος θανατηφόρου τραυματισμού των μπροστινών, πενταπλασιάζεται.

Δυστυχώς η χρήση των ζωνών ασφαλείας στην Ελλάδα δεν είναι τέτοια που μας κάνει περήφανους. Μία έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις Μεταφορές, που δημοσιεύτηκε το 2014, αναφέρει ότι μόνο το 71% των Ελλήνων χρησιμοποιεί τις ζώνες ασφαλείας στις μπροστινές θέσεις, ενώ στις πίσω θέσεις το ποσοστό πέφτει δραματικά στο θλιβερό 21%, την ίδια ώρα που το αντίστοιχο της Γερμανίας είναι 98%.

Ο έλεγχος ζωνών ασφαλείας ανήκει στο κομμάτι των οπτικών ελέγχων που γίνεται σε κάθε ΚΤΕΟ.

Εκεί ελέγχεται κατ’ αρχήν το αν υπάρχει ο προβλεπόμενος αριθμός ζωνών και αν αυτές έχουν την απαραίτητη πιστοποίηση, την έγκριση τύπου από τον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επίσης ελέγχεται το αν δουλεύουν σωστά και αν οι αγκυρώσεις τους, δηλαδή οι σύνδεσμοί τους με το αμάξωμα του αυτοκινήτου, είναι σε καλή κατάσταση.

Ζώνες ασφαλείας και παιδί

Τα παιδιά που έχουν ύψος κάτω του 1,35 μ., ή ταξιδεύουν με αυτοκίνητο/φορτηγό που διαθέτει εξοπλισμό ασφαλείας, πρέπει να χρησιμοποιούν σύστημα ασφαλείας εγκεκριμένο για το ύψος τους

Τα ψηλότερα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιούν τη ζώνη ασφαλείας για ενηλίκους. Η ανάποδη τοποθέτηση του πορτ-μπεμπέ στο μπροστινό κάθισμα – δηλαδή κατά τρόπο ώστε το παιδί να κοιτάζει προς τα πίσω – δεν επιτρέπεται πλέον, εκτός αν ο αερόσακος έχει απενεργοποιηθεί.

Τα παιδιά θα πρέπει να κάθονται πάντοτε πίσω, στο ειδικό κάθισμα ασφαλείας, με την ειδική ζώνη ασφαλείας. Υπολογίζεται ότι αν όλα τα παιδιά ταξίδευαν δεμένα στα ειδικά παιδικά καθίσματα, οι θάνατοι από τροχαία θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 71% και οι τραυματισμοί κατά 67%. Τα παιδιά (μέχρι 13 ετών) πρέπει να κάθονται πάντα στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου. Στατιστικές δείχνουν ότι 35% των παιδιών ηλικίας από 13 ετών και μικρότερα, που σκοτώθηκαν σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, κάθονταν στο μπροστινό κάθισμα. Ο κίνδυνος για τα παιδιά στο μπροστινό κάθισμα είναι μεγάλος και προέρχεται από δύο πηγές: Σε περίπτωση σύγκρουσης η μπροστινή θέση είναι η περισσότερο επικίνδυνη. Επιπρόσθετα, ο αερόσακος που θα ανοίξει στο μπροστινό κάθισμα μπορεί να προκαλέσει σοβαρές κακώσεις ή και να σκοτώσει το παιδί, ακόμη και σε περίπτωση ατυχήματος που θα συμβεί σε χαμηλές ταχύτητες.

Χρησιμοποιήστε κάθισμα κατάλληλο για την ηλικία και το βάρος του παιδιού, που φέρει το σήμα ECE R 4403 στη συσκευασία. Δυστυχώς μέχρι σήμερα, παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου αγοράζουν μόνο 58% των γονιών που μένουν στην Αθήνα και έχουν αυτοκίνητο, και ακόμα λιγότεροι (32%) στην επαρχία, ενώ, μόνο 0,5-1% αγοράζουν πιο σύγχρονων προδιαγραφών κάθισμα ασφαλείας, που είναι ειδικό για το βάρος, την ηλικία, το ύψος του παιδιού και παρέχει ικανοποιητική προστασία.

Ποτέ στο πορτμπεμπέ, στην καλαθούνα, στα γόνατα ή στην αγκαλιά κάποιου. Αναφέρεται ότι το 90% των επιβατών που κρατούσαν παιδιά στην αγκαλιά τους σε τροχαίο ατύχημα και σώθηκαν, σώθηκαν επειδή το παιδί λειτούργησε ως ασπίδα.

Ποτέ 2 παιδιά μαζί σε μία ζώνη ασφαλείας.

Ακόμη και για τις πιο σύντομες διαδρομές, ασφαλίστε τα παιδιά σας στα παιδικά καθίσματα. Μην ξεχνάτε το 75% των θανατηφόρων ατυχημάτων συμβαίνουν μέσα στην πόλη.

Ποτέ μην τοποθετείτε το παιδικό κάθισμα σε κάθισμα με ενεργοποιημένο αερόσακο. Σε περίπτωση πρόσκρουσης, ο αερόσακος μπορεί να σκοτώσει το παιδί.

carcontrol.gr

6 Σεπτεμβρίου, 2016
Κατασκευή και φιλοξενεία ιστοσελίδων Computer World - Ζέλκας Ευριπίδης